torsdag 4. desember 2008

fanden, jeg elsker dig.


Øyenkontakt. Det merkverdigste jeg kan oppdrive rett nu. For hvad er vel mer facinerende? 
Tenk dig en gate. Hvilken som helst. Fyll den med mennesker. Alle dissede travle menneskene som haster forbi...Av disse velger nogen at ei se på annet enn sine egne tanker, eller at fokusere på veien.  De løfter ikke sine blikk. 
Andre skravler i telefoner, kaster lange blikk efter forbipasserende, men fremdeles uten riktig at møte nogens øyne. 
Hvad er det som holder mennesker fra at stirre inn i et annet menneskes blikk, om enn bare for et sekund? 
Er det redsel?
Jeg bliver alltid meget ensom blandt mennesker som ei klarer at se meg i øynene.  
For mig er blikket et speil, et speil som ei lyver. 
Intet er mer sannferdig, men heller ei så farlig. Farlig på det vis at du ei kan styre hvad du forteller. Du må tåle at være sårbar, selv ovenfor nogen du aldri har truffet før. 

Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg har truffet en som ikke bare glimtet kort i mine øyner, men valgte at se efter. Det er en fin følelse når du kan stole på nogen. At de ser så meget mer, men forstår dig. 

Ingen kommentarer: