fredag 7. november 2008

frihet, barndom og tilfeldige tanker


Det figurerer en rekke  friheter i livet. Alle fremstilles som ulike, og mer eller mindre viktige. 
Kolonialvaren bruker ordet, Helse Norge bruker ordet. 
Jeg haver en egen trang til frihet, en hang til å blive som en fugl i bur om ikke jeg får gjøre slik jeg forlyster. Det handler nok svært mye om din oppvekst, din tid som barn. 
Når andre beretter om sin barndom, er det utrolig facinerende. Man kan fnise av hvor ulogisk et barn oppfører seg, sukke henført over hvor sjarmerende det er, eller diskutere foresattes regler. 
Hm.
Nogen av dere forstår sikkert at min barndom var preget av frihet og reiser, noget som har ført til at jeg har blivet den jeg er idag. Jeg kan ei si om jeg hadde vært forskjellig om ting hadde vært forskjellig, men jeg er glad i ting slik de er nu. 
Mine foreldre har aldri vært slik som dem i bøkene de leste for meg, og jeg holder svært av dem. De trodde på noget og fullførte. Frihet for alltid. Frihet for alle.

Jeg har fremdeles noget vegring mot at være for personlig på bloggen. Det skremmer meg å vurdere hvorvidt nogen jeg frykter skal lese mine ord. Derfor sier jeg ei mer om min barndom, men spør dere om deres.

Har du nogen tanker om egen oppvekst?

Ingen kommentarer: